Monday 9 April 2012

GMS Episod 1


"GMS?????" suara mereka bersatu.

"GMS tu apa??" masing-masing tertanya dengan persoalan yang Aliaa lontarkan. Namun, perkara tersebut hanya diketahui oleh Aliaa,Syamira dan Farahen. Masing-masing berasa teruja dan tidak sabar untuk mendengar penjelasan selanjutnya daripada Aliaa. Setelah berfikir dan menyusun ayat dengan lebih teratur, Aliaa bersuara.

"Sebenarnya GMS tu Geng Meronda Sekolah.Kalau nak lebih sedap didengar GMS juga ialah Geng Merendek Sekolah.Tugas dia lebih kurang macam tugas kita sebagai pengawas di sekolah tetapi lebih kepada tugas yang dilakukan oleh kita bertujuh sahaja.Ada faham?"

"Erm, GMS...haa...macam GBS kn? Ala, cerita kat Astro tu.Geng Bas Sekolah.Cerita kegemaran kita bertujuh.Kau dapat idea dari situ ke Lya?"sengaja Ain menduga Aliaa.Maklumla mereka ni spesies yang suka mengusik.

"Lebih kuranglah aku dapat idea dari situ tapi kita bukan pergi sekolah naik bas, kita jalan kaki.Eh, bukan ke kau sorang je yang suka tengok cerita tu? Kitorang ni teman kau tengok je.Yelah, mana taknya bila cerita tu mula, muncul la sikap kanak-kanak kau tu.Merengek sana sini nak tengok cerita tu.Kalau tak kasi tengok nanti merajuk pula."Semua gelakkan Ain.Ain sememangnya begitu, sejak dari kecil sehingga sekarang perangai tidak pernah berubah.Ain sukakan cerita yang berunsurkan kanak-kanak dan karton.Sebab itu perangai dia pun macam kanak-kanak yang tidak matang. Namun begitu, mereka yang lain terhibur dengan telatah Ain yang nampak melucukan.

Pernah dulu ketika mereka bertujuh masih kecil, mereka suka bermain masak-masak.Ain pasti akan memilih untuk menjadi anak kerana dia suka menjadi budak kecil.Langsung tidak matang walaupun sekarang sudah berusia 15 tahun.

"Ok, aku rasa semua setuju dengan cadangan kami bertiga.So, ada apa-apa cadangan?"tanya Faraheen.

"Sebenarnya, kenapa kita tubuhkan kelab ni?Apa motif sebenar korang semua?"tanya Lina sambil tangannya pantas menekan punat telefon bimbit.Maklumlah orang tengah hangat bercinta.

"A'ah, bukan ke kita dah jadi pengawas dekat sekolah dan kita ni merupakan ahli rasmi Kelab Pencegah Jenayah.Tak perlu rasanya kita tubuhkan kelab baru semata-mata untuk tengok keadaan sekolah."kali ini Anis pula yang bersuara.

"Sebenarnya macam ini, sekolah kita sememangnya sudah selamat dengan adanya pak cik guard dan pengawas yang mengawasi pelajar tetapi kau tengoklah.Setakat ni berapa kes je yang kita berjaya selesaikan? Kes rokok punyalah banyak dekat sekolah tetapi pihak pengawas gagal juga nak tangkap diorang hisap rokok dalam sekolah.Terbaru aku dengar ada kes seludup dadah dalam sekolah kita tetapi aku tak pasti sama ada perkara tu melibatkan pelajar atau orang luar." mereka semua khusyuk mendengar penjelasan Faraheen.

"Aku rasa tak salah kalau kita bertindak ikut keadaan dan cuba siasat kes ni.Aku pernah dengar mama Ros bercakap soal ni dengan Cikgu Rohana tetapi bila aku masuk campur aku kena marah dengan mereka berdua.Cikgu kata kes ni dah jadi kes polis.Sekarang ni bukan itu masalahnya, aku rasa dengan adanya kelab ni tambah pula dengan kepintaran kita bertujuh kita pasti dapat mengurangkan kes jenayah dalam sekolah kita.Korang tak rasa macam tu ke?"Aliaa sedaya upaya menerangkan kepada sahaba-sahabat yang lain tentang penubuhan kelab baru ini.

"Aku setuju dengan Aliaa.Lagipun kita bukan sahaja menolong pihak sekolah kita juga mampu membanteras jenayah yang berlaku dalam sekolah kita ni."giliran Miera pula yang memberi pendapat.

"Cara kau cakap macam sekolah kita tu teruk sangat."Ami pula yang bersuara. Nyata masing-masing belum dapat memberi kata putus tentang penubuhan kelab baru mereka.

"Apa kata kalau kita cuba dahulu.Mungkin cara ini berkesan tetapi semua ni memerlukan kerjasama yang padu dalam kalangan kita bertujuh.Amacam?Ok tak cadangan aku?Daripada kita terus menerus mempersoal tentang hal ni lebih baik kita cuba dulu.Kalau ternyata dengan adanya kelab GMS ni mampu mengurangkan jenayah sekolah kita, aku rasa aku sokong.Lagipun, tak salah kalau kita mencuba,kan?" sebenarnya Ain berasa rimas dengan semua soalan yang ditujukan lalu dia membuat keputusan untuk bersuara.Buat seketika mereka terdiam, mungkin sedang memikirkan kebenaran kata-kata Ain.

"Terima kasih Ain untuk penjelasan tu.Aku rasa apa kau kata tu betul juga.Tak salah mencuba.So, kawan-kawan yang lain macam mana?" tanya Aliaa sambil tersenyum.

"OK" mereka yang lain bersetuju untuk menubuhkan satu kelab yang dinamakan GMS iaitu Geng Meronda Sekolah.

"Jadi, apa perancangan seterusnya?"tanya Ami.

"Kita kena lantik jawatankuasa untuk lancarkan misi kita." Faraheen semamangnya memiliki semangat seorang President justeru dia dilantik menjadi President kami manakala Aliaa dan Syamira dilantik sebagai Naib President. Sementara itu, tugas mencatit segala aktiviti kelab akan diuruskan oleh Ain dan Ami.Yang lain pula akan menjadi ahli sokongan kelab.

"Anis dan Lina, aku rasa aku perlukan pertolongan korang berdua untuk cari maklumat tentang kes di sekolah kita yang belum selesai.Ain dengan Ami korang berdua pula tolong catit apa yang patut.Ain, fail untuk setiap apa yang kau catitkan boleh tak kau sponsor sikit.Beli je fail yang murah lepas tu cantikkan fail tu macam yang selalu kau buat, ok.Tak apa kan?" Ain dan Ami menggangguk sahaja dengan arahan yang diberi oleh Farah.

"No problem.Aku kan penolong setiausaha lembaga pengawas lagipun kerja-kerja macam ni aku dah terbiasa.Kau serah saja benda tu dekat aku,ok." Ain menunjukkan thumbs upnya kepada Faraheen.

"Aku dan Lina pun ikut sahaja.Mulai esok, kitorang akan cari maklumat tu.Jangan risau,ok." Anis bercakap sambil membetulkan tudungnya.

"Cara korang cakap macam polis je aku tengok.Serius semacam" mendengarkan apa yang baru sahaja dicakapkan oleh Lina mereka semua ketawa.Tidak sabar rasanya menunggu hari esok untuk memulakan langkah pertama dalam menjayakan kelab mereka.
********

Keesokan harinya ketika di sekolah,

“Sekarang macam mana kita nak buat erk?” Lina menggaru kepalanya yang tidak gatal.Anis hanya menjungkitkan bahu menandakan dia juga pening hendak mula dari mana.

“Aku rasa kita kena cari dekat fail disiplin yang ada dalam bilik disiplin.Tetapi, masalahnya Cikgu Rohana selalu ada dalam bilik dia.Kalau kita ambil mesti kita kena marah.Lagipun, fail tu semua Ain je yang tahu mana satu yang ada data pasal masalah disiplin.Kerja tu kan tugas dia sebagai setiausaha.Betul tak?” sekarang mereka berdua seolah-olah ketandusan idea macam mana hendak mendapatkan maklumat yang diminta oleh Faraheen.

Tiba-tiba mereka terlihat kelibat Ain dari jauh.Lalu mereka segera berlari ke arah Ain yang sedang menuju ke bilik disiplin.

“Kau buat apa dekat sini Ain? ” soal mereka berdua secara serentak.

“Cikgu Rohana panggil aku lagi.Kena siapkan kertas kerja untuk kem pengawas minggu depan.Korang dah tahu belum pasal ni?Minggu depan kita ada kursus kepimpinan pengawas dekat Pulau Pinang.” Nampaknya bukan hanya Ain yang teruja soal ini, Anis dan Lina turut merasakan hal yang sama.

Kursus seperti ini memang setiap tahun diadakan oleh pihak sekolah untuk melatih pengawas cara memimpin di sekolah.Pengawas akan dilatih dengan latihan yang berbentuk kepimpinan dan aktiviti fizikal serta mental.Aktiviti-aktiviti sebegini diadakan supaya dapat melatih pengawas yang mempunyai kekuatan mental dan fizikal.

“Kenapa kau yang kena siapkan kertas kerja tu.Kak Maisarah kan setiausaha.Kau penolong dia, patutnya kau cuma tolong siapkan laporan dan kemaskini data je. ” Lina ternyata tidak berpuas hati dengan Kak Mai kerana asyik menyuruh Ain melakukan kerjanya.

“Aku pun tak tahu macam mana nak jelaskan dekat kau tapi ini arahan Cikgu Rohana.Aku ikut je takkan aku nak bantah arahan cikgu pula?Aku rasa Cikgu Rohana serah tugas ini dekat aku sebab Kak Mai sibuk dengan pelajaran dia.Mesti dia tak nak ketinggalan pelajaran.” Ain memang begitu, sebolehnya dia akan membantu selagi terdaya.Lagipun, dia suka menyiapkan kertas kerja untuk sesuatu projek.Dia ingin melatih dirinya menjadi seorang yang cekap dalam melakukan setiap tugas yang diberikan melalui pengalaman yang dia dapat.

“Ikut suka hati kau lah.Memang susah nak nasihat orang yang degil macam kau ni.” Ain hanya tersengih mendengar apa yang Lina katakan.

“Oh, ya.Kenapa korang berdua ada dekat luar bilik disiplin ni? Kenapa tak masuk je dalam bilik tu? Kan Cikgu Rohana ada tu.” Ain terlupa untuk bertanya soal itu pada awalnya.Dari jauh dia dapat melihat tingkah laku Anis dan Lina yang menjenguk ke dalam bilik disiplin tetapi tidak pula masuk ke dalam atau ketuk pintu untuk berjumpa dengan Cikgu Rohana.

“Sebenarnya kitorang nak ambil maklumat yang Farah suruh cari tu.Tapi kitorang takut Cikgu Rohana tanya macam-macam lagipun banyak sangat fail mesti pening masa nak cari nanti.Kebetulan kau yang tulis laporan semua tu pastu kitorang nampak kau dating sini tu yang kitorang nak minta tolong sikit dekat kau. ” panjang lebar penjelasan yang diberikan oleh Anis kepada Ain.

“Kenapa tak cakap awal-awal.Kalau aku tahu mesti aku tolong.Fail yang korang nak tu ada label warna biru dekat tepi fail.” Ain memang sengaja mencadangkan kepada Cikgu Rohana untuk melekatkan label warna yang berbeza pada setiap fail supaya senang untuk dicari.

Setelah mengambil fail tersebut Ain menyerahkannya kepada Anis. “Korang ada masa 15 minit je untuk salin apa yang patut.Cikgu Rohana mesti marah kalau dapat tahu aku bawa keluar fail ni.Cepat sikit tau.” Setelah menyalin apa yang patut mereka menyerahkan kembali fail tersebut kepada Ain dan segera pulang ke kelas.

Sekembali mereka ke kelas, Ami menghampiri Anis dan Lina. “Macam mana?Dapat apa-apa tak? Ain tak dapat nak catit pasal ni, so aku yang akan ganti Ain.” Ami membuka fail merah jambu yang comel dibalut oleh Ain yang menjadi fail rasmi kelab mereka.

“Kebanyakan kes yang aku baca tadi lebih kepada kes rokok dan kesalahan pemakaian pelajar dalam sekolah kita. Mungkin kita patut bincang soal ni dengan Farah dan yang lain.Mungkin diorang boleh kongsi idea macam mana nak selesaikan masalah ni.” Terang Anis kepada Lina dan Ami.

“Mungkin kita patut berkumpul petang ni dekat tempat biasa.Nanti aku inform dekat diorang yang lain.” Ami memberi cadangan.Anis dan Lina hanya bersetuju sahaja.

Beberapa ketika selepas itu, Ain masuk ke kelas dengan membawa satu fail putih yang terdapat label warna kuning di tepinya.Fail itu adalah fail khas untuk kertas kerja yang disiapkan oleh setiausaha. Farah, Aliaa dan Miera juga menghampiri mereka.

“Aku tengok kau ni dah macam setiausaha bukan penolong.Semua kerja kau buat, laporan, kertas kerja lepas ni apa pula kerja yang kau dapat.Kau tak letih ke?” Miera bertanya kepada Ain sambil menghulurkan sandwich dan air kotak yang dibelinya di kantin sebentar tadi kerana Ain tidak sempat menjamah apa-apa makanan terus dipanggil oleh Cikgu Rohana di bilik disiplin.

“Dah biasa lah. Petang ni aku tak dapat keluar tau sebab nak siapkan kertas kerja ni sebab esok cikgu nak tengok dah.Kena cepat sebab pengetua nak sahkan.Lagipun kerja sekolah kita pun bertimbun aku kena siapkan”

“Sebenarnya petang ni memang nak ajak semua berkumpul bincang tentang kelab kita.Ami kena ganti Ain la ya catit apa yang patut.” Faraheen tersenyum.

Kemudian mereka semua kembali ke tempat duduk masing-masing kerana sebentar lagi Cikgu Azman guru Bahasa Melayu mereka akan masuk ke kelas untuk meneruskan sesi pembelajaran yang seterusnya.


p/s: harap korang terhibur dengan cerita mereka ni. Tolong komen ye..terima kasih.. :)

No comments:

Post a Comment