Wednesday 15 February 2012

BeSt FrIEnd ForEvEr!!BeST budDy...^^,

Masa tingkatan 3 dulu aku ada buat satu seloka yang mengisahkan kawan-kawan aku tapi aku tak hantar dekat editor pun..kenapa?? Sebabnya mungkin aku terlalu ikut kata-kata orang lain dulu.. Tapi sekarang aku rasa laman ni sesuai juga kalau aku jadikan medan untuk aku paparkan seni aku kepada semua..

Kemana saja kita pergi, kenangan pasti akan mengamit kita..Kenapa sejak awal lagi saya suka cakap tentang kenangan?? Sebab dengan adanya kenangan hidup kita akan bertambah ceria..betul tak?? Saya memang berharap orang akan bahagia dengan membaca karya-karya saya..Sebenarnya tak ada seorang pun kat dunia ni yang nak harapkan benda-benda yang sedih..macam tu juga lah aku..tapi aku dapat beljar sesuatu sebenarnya..kadang-kadang peristiwa sedih yang kita alami akan buat kita lebih matang pada masa akan datang..Walaupun aku rasa dah macam-macam yang pernah aku lalui tapi aku masih tak matang lagi..sebab dia satu jew..aku tak suka jadi orang yang matang, aku suka perangai aku yang macam kanak-kanak walaupun ada yang tak suka dengan perangai aku yang macam kanak-kanak..tapi bila aku berperangai macam tu sebenarnya aku rasa bahagia sangat-sangat..Aku adalah aku..

So, karya aku ni aku tujukan khas untuk student 3USM..


 


SELOKA 3 USM


Lafaz bismillah pembuka kata                                                
Salam sejahtera buat semua                                                  
Gelagat gurau dan juga senda                                              
3 USM punya cerita

16 putera 22 puteri
3 USM kecoh sekali
Bekerjasama bersatu hati
Kunci segala kejayaan kami

Bonda kami comel orangnya
Lemah lembut perwatakan dirinya
Subjek BI menjadi bidangnya
Puan Norlinda lah orangnya

Bermula dengan monitor kami
Orangnya rendah handsome sekali
Arahan diberi sentiasa ditepati
Mohd. Hafizi pujaan hati

Tiba giliran penolong kami
Saya orangnya slamber sekali
Membantu monitor setiap hari
Menjalankan tugas sepenuh hati

Orangnya comel pandai sekali
Aliaa Syakira nama diberi
Jawatan dia sebagai Bendahari
Kutip duit jew setiap hari

Ini kisah dua sekawan
Kalau ketawa riuh jadinya
Mereka tidak memilih kawan
Adnin dan Feey ceria orangnya

Nurul Syazwani gelabah orangnya
Tamimi pula cool sentiasa
Penampilan Nazmi sentiasa terjaga
Walau di mana dia berada

Bila dah bercakap
Susah nak berhenti
Ammar and the geng riuh sekali
Apa nak jadi dengan diorang ni


Suka melatah dan gelak ketawa
Tersenyum pula tak kira masa
Maizatul Amalina sudah berpunya
Jangan harap dapat pikat dia

Ini ada satu cerita
Tiga sekawan sentiasa bersama
Aqmar, Akmal dan juga Adri
Sentiasa diam setiap hari

Ku Muhamad Hisham kurus orangnya
Suka menyanyi itu hobinya
Gie pula pendengar setia
Walaupun terasa sumbang suaranya

Orangnya kecil petah berbicara
Itulah dia Najihah Zakaria
Enani pula adik-beradik dengannya
Itulah mereka pelajar ceria

Miera, Amiey dan juga Lya
Suka mengusik tak kira masa
Senyuman Amiey menusuk jiwa
Memikat hati idaman di jiwa

Duduk di belakang jauh sekali
Selalu ketinggalan setiap hati
Nazirah, Hidayah, Huda, Ayuni
Itulah mereka pelajar bestari

Orangnya periang ’cubby’ sekali
Nurul Fitrah nama diberi
Kalau ada berita dia orang pertama
Menceritakan kepada kami semua

Bergelak ketawa tak kering gusi
Melihat Kira dan juga Komathy
Thevisri menjadi peneman di sisi
Untuk mengubat lara di hati

Anis pemalu cantik budinya
Matapelajaran Matematik itu kepakarannya
Sudi mengajar sesiapa sahaja
Kalau tak faham datangla jumpa dia

Katanya hensem suka puji diri
Itulah dia mamat Zuhaili
Sazwan pula teman abadi
Suara mereka mengegarkan hati

Orangnya kreatif pipinya tembam
Nur Shakirah itu namanya
Pei Chia pula pendiam orangnya
Tetapi dia pandai bijaksana

Berbaju putih bertali leher hijau
Afiq,Pian,Hisham dan juga Gie
Kalau nak kenal dengan diorang ni
Silalah datang ke kelas kami

Datangnya mari dari Selangor
Mohd Zyad kelihatan ’macho’
Firdaus pula warak sejati
Itulah dia kawan kami

Sekian sahaja sampai disini
Letih menaip seloka ini
Harap jangan saling memusuhi
Selepas membaca seloka ini

Jangan marah nanti tua
Kalau merajuk itu tak apa
Ini hanya untuk suka-suka
Dari saya seikhlas rasa

Sebagai penutup maaf dipinta
Kepada semua rakan seperjuangan
Dendam di hati jangan disimpan
Anggaplah ini sebagai kenangan

Hasil Nukilan:
Noor Sifa Shaida Bt. Abd. Hamid
3 USM



No comments:

Post a Comment